27/05/2021

Instagram Reels versus Tiktok

Beze sporu se shodneme, že Instagram a Tiktok jsou nejvyužívanějšími video aplikacemi současnosti. Dávno jsou ty tam slavné časy Facebooku, kdy jsme si mohli vytvořit vlastní kvízy o rodině, dále jsme měli možnost zjistit, kdo na náš kvíz jak odpověděl a dnes jen s úsměvem vzpomínáme na to bájné loučení, kdy jsme skoro se slzami v očích opouštěli svou oblíbenou sociální síť.

Instagram a Tiktok dnes už nejsou jen pouhými sociálními sítěmi. Je to paralelní svět reklamy, soupeření a předbíhání se navzájem, kdy posouváme dál a dál hranice internetu. Zajímalo mě, jak si tyto dvě sociální sítě konkurují v oblasti videí a sdíleného materiálu a jak se vyvíjely podobné aplikace v průběhu času. První platformou, která začala svým klientům nabízet natáčení krátkých videí a sdílení fotografií (v podobě jakou nabízí dnes i Instagram a Tiktok), byla aplikace Snapchat. Na Snapchatu si i dnes mohou uživatelé navzájem posílat fotky, videa a chattovat, ale s příchodem Tiktoku se dostala do pozadí. Snapchat nedokázal držet krok a Tiktok ho předběhnul, jako první nabídnul nejvíce možností úprav efektů s ještě širší nabídnou zvukové úpravy. V mnoha státech po celém světě je Tiktok zakázaný, ale i přesto má nejstabilnější základnu mezi využívanými aplikacemi. Tiktok dohání už jen Instagram, který šikovně využil obchodního potenciálu a spojil příjemné s užitečným. Tzv. Reels se totiž stávají velmi strategické jak pro influencery, tak i pro osobní profily jednotlivců. Pojďme se teď zamyslet nad tím, co nám mohou obě aplikace nabídnout.


Tiktok

Tato aplikace vznikla na popud čínské společnosti ByteDance, v samotné Číně je aplikace pojmenována Douyin. Po celém světě používá Tiktok více než 850 milionů uživatelů a v roce 2018 se stal nejoblíbenější aplikací v USA. Co nám může Tiktok nabídnout?

👍nahrání vlastního obsahu nebo využití obsahu jiných uživatelů (především zvukové stopy videa), videa mají 3 až 60 sekund

👍využití nepřeberného množství efektů k vytvoření videa

👍vysílání online

👍videa se dají stáhnout včetně hudby

👍jednoduché ovládání

👍profil působí živě, obsahuje pouze videa (na rozdíl od Instagramu)

👍v pro verzi je možné nahlédnout do statistiky (je možné vidět, jaká videa jsou nejúspěšnější a v kterou denní dobu), je možné dobře si pomocí účtu vydělávat


Instagram Reels

Instagram patří do rodiny Facebooku, tímto strategickým krokem si na další dekádu zajistil věrnost  svých uživatelů. Možnost vytvářet tzv. Reels se dostala do povědomí uživatelů v průběhu roku 2020 a hned si toto rozšíření získalo velkou oblibu, podobně jako v minulosti IGTV nebo IG shop. Co nám nabízí?

👍natáčení videí podobným principem jako na Tiktoku, 15-30 sekundová videa s možností nahrát i zvukovou stopu

👍menší výběr zvukové stopy a efektů

👍propojení s Instagramem je vyřešeno elegantně, ihned můžete video sdílet, či poslat ho svým přátelům

👍natočená videa se dají stáhnout do paměti telefonu, ovšem beze zvuku (nelze stahovat videa ostatních uživatelů)

👍přivýdělek je nejistý - více se prosadí placené profily a doporučovaná videa, popř. lajkovaný obsah

👍videa je potřeba vkusně sladit se zbytkem obsahu vašeho profilu, profil není tak živý jako na Tiktoku, videa se na profilu sama nepřehrávají


Z porovnání je vidět, že Reels se snaží šlapat na paty Tiktoku. Videa vám mohou získat followers, ovšem je potřeba myslet na celkovou image vašeho profilu a pokud si chcete pomocí videí vydělávat, je třeba probrat to s odborníkem. Nicméně faktem zůstává, že obě aplikace jsou vzájemnými konkurenty a obě se dají velmi dobře využít ke skvělé propagaci. Tak jakou si vyberete vy? 

- Jana -

Inspirace: https://www.vyvolej.to/magazin/tiktok-vs-reels


Žádné komentáře:

Okomentovat