04/03/2021

Rád vařim a vim, že to umim... aneb recenze pěti kuchařek

“Rád vařim a vim, že to umim“, tak zní text zábavné písničky od skupiny MIDI LIDI, kterou si doma čas od času pustím k vaření. Dneska už můžu s čistým svědomím říct, že vařit opravdu umím, ale vždycky to tak nebylo. Zkušenosti a zručnost jsem získávala postupně a leckdy jsem za stálého míchání lila do záchodu, bez legrace.

Pro ty z vás, co milujete kuchařky jako já, jsou knihy o vaření něco jako dobrá beletrie, že mám pravdu? Připravila jsem pro vás recenzi těch nejlepších, které jsem měla možnost vidět a vařit z nich.

1. Domácí kuchařka od Magdaleny Dobromily Rettigové

Tuto kuchařku jsem dostala k loňským Vánocům od mých kamarádek a pořádně jsem se u ní nasmála. Rettigová ji původně napsala v první polovině 19.století, takže počítejte s odlišným mírami, váhami a jiným slovníkem vůbec. To, co na této knize musím vyzdvihnout, je velký počet receptů a snaha obsáhnout všechny možné kategorie. Pokud si libujete v přípravě ryb, všech částí těl zvířat a máte rádi tučné, přijdete si na své. Kniha je podle mě spíše pro sběratele, co mají notnou dávku fantazie a nebojí se experimentovat, pro současné strávníky není příliš vhodná a pro kuchaře začátečníky už vůbec ne.

2. Kulinárium od Zdeňka Pohlreicha

Kniha se svítivě žlutým přebalem na mě vybafla před několika lety u mého táty v domácí knihovně. Znala jsem Pohlreicha jenom jako českou napodobeninu Gordona Ramseyho, o jeho umu jsem neměla ani páru. Jakmile jsem knihu otevřela, došlo mi, že Pohlreich je vážně pan kuchař. Na bezmála 300 stranách najdete všechny druhy přípravy pokrmů od vaření, přes grilování až po blanšírování nebo přípravu ve vakuu a jeho kuchařka změnila můj pohled na přípravu jídla. Každý druh přípravy je skvěle vysvětlen a popsán, vše je doplněno úžasnými fotografiemi a karikaturami

3. Cukrfree od Janiny Černé

Dlouho jsem se zdráhala pořídit si Cukrfree kuchařku, protože mi přišla příliš komerční, její autorka příliš dokonalá a dieta v ní příliš moderní. Byla jsem ale předpojatá a nyní musím uznat, že je to jedna z nejlepších kuchařek, co doma mám. Je pravdou, že kniha nemá moc receptů a hraje na design a fancy provedení, ale to není ve výsledku špatné. Kniha obsahuje recepty na jídla od snídaně až po večeře a dezerty a s lehkostí vás naučí dietě bez cukrů a sacharidů, je vhodná pro začátečníky.

4. Nejbarevnější kuchařka od Kamily Rundusové

Neodpustím si to a trošku zkazím renomé této kuchařce, ale jako správný kritik napíšu i nějakou tu chválu. Na Nejbarevnější kuchařce chválím provedení knihy, grafiku a odhodlání Rundusové, že šla do tak velkého projektu a sepsala recepty posbíráné z celého světa. Tak jako tak je to ale nejpřehnanější kuchařka, co ve své knihovně mám. Recepty jsou dlouhé a složitější, ingredience drahé a celková cena kuchařky moc vysoká, ale chápu, že chce za své úsilí dostat zaplaceno. Knihu doporučuji pouze zručnějším kuchařům.

5. Lahodně s Ellou od Elly Mills

To nejlepší z nejlepšího nakonec. Taky milujete zajímavé příběhy lidí, kterým nový životní styl změnil život, a proto napsali skvělou knihu, co může inspirovat ostatní? Přesně takové životní příběhy najdete v kuchařce od Elly. Tahle kuchařka vám ukáže, že veganská a raw strava je i pro masožravce a v knize s perfektním provedením si přečtete opravdu lahodné recepty z dostupných ingrediencí. Kniha je vhodná pro začátečníky i zručné kuchaře a jistě nezůstanete u jedné, ale koupíte hned všechny čtyři knihy, které Ella doposud vydala.

Jistě toto není poslední recenze kuchařek, protože mám doma celkově 30 kuchařek zpracovaných na různá témata, co si zaslouží pozornost. Výše uvedené jsou takovým průřezem toho nejzajímavějšího, co můžete mezi kuchařkami objevit.

- Jana -