03/04/2023

Filmové recenze: Parazit

Jelikož se série vždycky celkem vydaří, dáme si tu delší sekvenci recenzí na filmové téma.

Film, který jsem měla dlouho v hledáčku a udělala si na něj nakonec čas, byl korejský film Parazit. Už dlouho jsem na něj slyšela jen samou chválu, ale musela jsem si ověřit, jestli je takový, jak se o něm říká.

Film je zasazen do současné Korey, kde rodina se dvěma dospívajícími dětmi žije v suterénu nevyhovujícího domu a stíhá je jedna pohroma za druhou. Otec nemůže sehnat práci, matka se stará o rodinu, jak jen může, dcera syn čekají na příležitost, která by ideálně měla přijít přímo k nim a zastavit jim u nosu. Ovšem, vysněná nabídka skutečně přijde, a sama! Syn dostane nabídku doučovat bohatou dceru byznysmena, jelikož její současný doučující musí odjet na rok do zahraničí. Jaká spásná nabídka! Postupně se tak do rodiny infiltruje a spolu se všemi svými rodinnými příslušníky získá rodinu pro sebe pomocí lží a intrik. Do idylky parazitující rodiny však zasáhne bývalá domácí, která si uprostřed noci musí něco vyřídit ve sklepě. Ukáže se, že tam bydlí její manžel, kterého tam také schovávala a nastane zmatek a vydírání na obou stranách. Film poté skončí řešetem a zahradě, kde zrovna probíhá oslava. Otec parazitující rodiny si totiž uvědomí, že byl celou tu dobu loutka a že peníze nejsou všechno.

Musím uznat, že si režisér vyhrál s pozvolnou změnou charakteru, která probíhá u všech hlavních postav. Je patrné, že lidé byli na začátku nevinní a síla moci a peněz je úplně přetvořila. Kromě toho, na pozadí se v jednom vztahu mezi dcerou bohaté rodiny a syna z parazitující začala rozvíjet láska a ta jakoby se úplně vytěsnila od ostatních vztahů a dějových linek, což je povznášející.

Na výbornou musím hodnotit i kameru. Velmi dobře a detailně zaměřená kamera mi v tomhle filmu hodně seděla a věřím, že se ke sledování filmu ještě jednou vrátím právě kvůli vizuálním efektům.

Výkony všech herců jsou ohromující. Možná je to tím, že jsem viděla v poslední době tolik špatných filmů, že mě jeden zahraniční tak ohromí, ale třeba taky ne. Vnímám herce jako absolutně autentické. To, jak se dokázali vžít do role psychopatů s lidskou tváří je vážně zážitek.

Dávám filmu 8 z 10 hvězd a to hlavně za vizuální efekty, výkony herců a skvělou režii, která se dobře věnovala charakteru postav a gradaci příběhu.

-Jana-