01/05/2023

Filmové recenze: Pearl

Naší předchozí recenzí byl film, jež je z trilogie hororů od Ti Westa. Dnes si představíme další díl tohoto pokračování s názvem Pearl.

Ti West jakožto mistr hororu se vydal na cestu trilogie a zpracovává příběh z Texasu, ve kterém je hodně postav, jejichž charakter se nám pomalu odkrývá a v tomto případě se zaměříme na Pearl, která v předchozím filmu zaujala místo hlavní vražedkyně a ani v tomto případě tomu nebude jinak.

Pearl žije na statku své matky jako děvče pro všechno. Její matka je zarytá věřící žena, otec je po španělské chřipce připoután na invalidní vozík a manžel se nachází někde v Evropě a bojuje za svou vlast v první světové válce. Pearl má své sny, ale je vlastní matkou zašlapávána do země i přesto, že je to vdaná žena a má nárok na vlastní život. Matka jí neustále předhazuje, že její sny jsou malicherné a vzdálené údělu ženy tehdejší doby, ponižuje ji a fyzicky i psychicky ji týrá, což Pearl pochopitelně drtí. Pearl sní o tom, že odejde z farmy, stane se tanečnicí a bude slavná a svět jí bude ležet u nohou. Částečně jí osud vyjde vstříc, když se v blízkém městě pořádá konkurz na tanečnicí, kterou by čekalo turné od města k městu. Pearl o tom informuje její švagrová, která, jako by se zdálo, je jedinou její spojenkyní. Postupně se ale přetváří charakter Pearl a z milé jemné mladé ženy se stává zkažená vražedkyně, která se nechává ovládat svými paranoidními představami. A tak se stane, že zabije své rodiče, milence a nakonec i milou švagrovou, která jako jediná jí přála nějaké to životní štěstí.

Ti West se v tomto dalším díle snažil přiblížit proměnu, kterou si Pearl jako vražedkyně prošla. Z nevinného ptáčete se vyklubala kukačka, a díky proměně charakteru bylo více patrné, proč jsme se už v prvním díle setkali s tak brutálním chováním. Příběh ukazuje, jak se domácí násilí a ponižování od rodičů stává fatální ve vývoji mysli mladého člověka a zdá se, jako by divák měl soucit se samotnou Pearl a dokáže si vybavit, proč se uchýlila k takovým činům, ale nelze to ovšem použít paušálně. Smrt její švagrové byla naprosto zbytečná a odkazuje na to, jak se v prvním díle Pearl rozhodne vraždit jen proto, že je někdo hezčí a úspěšnější, protože ona si tento sen nikdy nemohla splnit. Rozuzlením je, když se vrátí Pearlin manžel a vidí všechnu tu spoušť. I přes pokažený charakter zůstane loajální a možná jen díky němu se nestane další řešeto.

Musím konstatovat, že tento díl je lepší po obrazové stránce, ale horší po té zvukové. Dabing jsem nesehnala, ale originál mi přišel často nečitelný, hlavní postava mluvila potichu nebo jen křičela, nedokázala jsem se na to pořádně soustředit a to mě rozptylovalo. Ohledně kostýmů jsem si také nebyla úplně jistá, dobově mi přišli oděni všichni kromě Pearl, která na sobě nosila džínový overal. Ale nemyslím si, že by to nějak celkově narušovalo můj dojem z filmu.

Sečteno a podtrženo, bylo zajímavé vidět přelom mezi charakterem mladé ženy a vražedkyně. Těším se, jak se vyvine další díl, tentokrát už závěrečný, Ten by měl být zasazen opět do příběhu Maxine.

-Jana-